Harcerze pokonali Szczytniak ...
Data: 10-10-2011 o godz. 12:51:56
Temat: Hufiec

08. października 2011 r. 8-osobowa grupa harcerzy z drużynową 11 D.H. "Buciory” oraz z grupą SKKT "Wędrowcy na 5” działającą przy Publicznym Gimnazjum nr 5 wzięła udział w XXI Rajdzie Śladami Jana Piwnika "Ponurego’’ – legendarnego dowódcy partyzanckiego AK oraz Stanisława Jeżewskiego – patrona Oddziału PTTK w Ostrowcu Św

Punktualnie o godz. 8.30 na trasę rajdu z parkingu przy kinie Etiuda wyruszyło 4 autokary ze 160 uczestnikami z całego miasta.
Pierwszym punktem było zwiedzenie Izby Pamięci Jana Piwnika "Ponurego” w rodzinnych Janowicach. Zgromadzono tu pamiątki oraz przedmioty, których używał Jan Piwnik podczas swojej działalności. Przed domem przy głazie z metalową tablicą pamiątkową reprezentacja przewodników PTTK oraz dwoje harcerzy z 11 D.H. "Buciory’’ zapalili znicze, tym samym uczczono pamięć "Donata’’ – bo takiego drugiego pseudonimu w czasie wojny używał "Ponury’’.
Następnie autokary dowiozły nas do Nagorzyc, gdzie na chwilę zatrzymaliśmy się przy kościele pw. Matki Bożej Matki Kościoła i Świętego Stanisława Kostki wzniesionego w latach 1977-1981. Na przykościelnym cmentarzu nie można było zadumać się przy mogile kpt Stanisława Pałaca "Mariańskiego’’ – dowódcy III zgrupowania u Ponurego.
I od tego momentu zwartą grupą ruszyliśmy na 13-kilometrową wędrówkę przez Pasmo Jeleniowskie. Dość trudno było nam pokonać strome wejście na Witosławską Górę (491 m n.p.m.). Tu w drewnianej kaplicy pw. "Zesłania Ducha Świętego’’ mieliśmy 15-minutowy odpoczynek. Obejrzeliśmy znajdujące się wewnątrz kaplicy: kamienną chrzcielnicę z XIX w., barokowe krucyfiksy oraz kropelnicę z XVIII wieku. Na Górze Witosławskiej od XV wieku odbywają się na Zielone Świątki ludowe zabawy. Tradycję tą przeniesiono tutaj z Łysej Góry.
Z Witosławskiej ruszyliśmy przełęczą w kierunku Szczytniaka (554 m n.p.m). Na szczęście pogoda nam dopisała i mogliśmy bez większych problemów spacerowym tempem przejść przez fragmenty Obszaru Chronionego Krajobrazu Jeleniowskiego Parku Krajobrazowego. Po drodze zwiedziliśmy dwa rezerwaty przyrody: "Małe Gołoborze” i "Szczytniak”. Czarnym szlakiem zeszliśmy do Skoszyna do Schroniska – Hospicjum "Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta”, gdzie skorzystaliśmy z gościnności księdza proboszcza, który zaprosił nas na ognisko. Ostatnim punktem rajdu oprócz pieczenia kiełbasek było jak zawsze przeprowadzenie konkursu krajoznawczego. Miło nam poinformować, że I miejsce zdobył nasz gimnazjalista Emil Kloczkowski, zaś wyróżnienie Izabela Nogaj. Oboje otrzymali przewodniki po Powiecie Ostrowieckim.

dh phm. Grażyna Połetek

Fotki podesłane przez dh phm. Grażynę Połetek znajdują się w Galerii Zdjęć.